Vervoer in Kenia

Als je grotere afstanden af wilt leggen in Kenia dan kun je overwegen om gebruik te maken van binnenlandse vluchten. Dat is vaak veel sneller en efficiënter dan vervoer over de weg, want de goede verbindingswegen zijn vrij schaars in Kenia en daardoor vaak enorm druk. Kenia telt een groot aantal vliegveldjes en een groot aantal binnenlandse vluchtroutes waar je uit kunt kiezen. Omdat het aanbod groot genoeg is, is vliegen binnen Kenia meestal aantrekkelijk geprijsd. Het hangt natuurlijk wel af van de route, op welk moment je wilt vliegen en wanneer je je vliegticket koopt. Laat boeken kan betekenen dat je meer betaalt voor je vliegticket.



Wat handig is om te weten voordat je vanuit Europa naar Kenia vertrekt is dat er op de binnenlandse vluchten vaak andere bagageregels gelden. Je mag meestal maximaal 15 kilo ruimbagage per persoon meenemen, die bij voorkeur in zachte tassen of koffers gedaan moet worden. Vaak zijn er wel mogelijkheden om overige bagage tijdelijk op te slaan. Ook voor de handbagage gelden er vaak andere maximale gewichten en afmetingen dan bij internationale vluchten. Wel iets om rekening mee te houden als je binnenlandse vluchten in Kenia wilt gaan maken.

Als je een safari geboekt hebt dan is het vervoer vrijwel altijd inbegrepen. Bij een groepsrondreis kan het transport over de weg met 4×4’s, minibusjes of grotere bussen plaatsvinden. Als je een privérondreis geboekt hebt dan word je vrijwel altijd met een aangepaste minibus of 4×4 rondgereden. De wegen in Kenia zijn in redelijke conditie. De geasfalteerde wegen zijn soms goed, soms is er onderhoud nodig. Zo zijn kuilen en afgebrokkelde randen geen onbekende fenomenen in Kenia. De onverharde wegen zijn vrijwel gegarandeerd hobbelig, waardoor je tijdens een rit een gratis ‘African massage’ krijgt als passagier. De onverharde wegen zijn in droge tijden erg stoffig. Tijdens natte periodes worden ze al snel modderig en soms onbegaanbaar.

In Kenia wordt veel met busjes en 4x4 auto's gereden

Als je zelf wilt gaan rijden in Kenia dan zijn zowel de staat van de wegen als de lokale rijstijl twee factoren waar je rekening mee moet houden. Egoïsme is bijna een vereiste om op de drukkere wegen enigszins vooruit te kunnen komen. Het langzame vrachtverkeer op de verharde wegen, met name op de route Mombasa-Nairobi vraagt om veel inhaalmanoeuvres, waarbij vaak meer risico genomen wordt dan in Nederland. Dit levert geregeld frontale botsingen op met vaak desastreuze gevolgen. Op de verharde wegen kun je prima rijden met een normale auto. Op de onverharde wegen en vooral in de nationale parken is een 4×4 terreinwagen een betere keuze. Zorg ervoor dat je minstens één goed reservewiel bij je hebt, maar beter nog twee. Als je onderweg een lekke band hebt gehad dan zijn er redelijk wat plekken waar je je oude band kunt laten repareren, mits deze niet geheel verloren is gegaan.

Om auto te rijden in Kenia moet je een Engelstalig rijbewijs hebben of een Engelse vertaling van het rijbewijs hebben. Als je een Nederlands paspoort hebt is het raadzaam om een internationaal rijbewijs aan te schaffen. Dat kan onder andere bij de ANWB. In Kenia rijdt men overigens aan de linkerkant van de weg en zit je als bestuurder aan de rechterkant van de auto. Dat is vaak heel even wennen, maar al snel gaat dit vrijwel als vanzelfsprekend.

Dit busje is perfect om mee op safari te gaan.

Als je geen auto of georganiseerd vervoer ter beschikking hebt, dan is er altijd nog het openbaar vervoer. De meest gebruikte vorm van openbaar vervoer is de matatu. Dit is een minibus die als een soort taxi ingezet wordt. Vaak hebben dit soort busjes een capaciteit van maar liefst 15 passagiers, die gezien de beschikbare ruimte erg krap zitten. Bagage meenemen is eigenlijk geen doen in een matata. Op de langere afstanden wordt er vaak pas vertrokken als het busje helemaal vol zit. Vaak zul je dus moeten wachten tot de matata vertrekt. Op de meeste trajecten gelden vaste prijzen. Als dat niet het geval is dan is het vaak een kwestie van even onderhandelen of in ieder geval wel vooraf even een prijs afspreken. In de steden worden matata’s ook als taxi ingezet. Je hoeft dan niet te wachten tot het busje vol is.

De lokale bus in Kenia

Een andere vorm van langeafstandsvervoer is de bus. Er zijn verschillende busmaatschappijen die tussen de steden in Kenia rijden. Vaak zijn deze bussen vrij betrouwbaar, hoewel het drukke verkeer natuurlijk altijd roet in het eten kan gooien. De prijzen voor een busrit zijn voor Europese begrippen belachelijk laag. Wie goedkoop door Kenia wil reizen die kan dat prima per bus doen. Om zeker te zijn van een plaatsje kun je je buskaartje beter een dag van tevoren al aanschaffen. Dat kan bij kiosken, maar ook sommige hotels kunnen je aan de juiste bustickets helpen.

Als laatste vorm van transport blijft er de trein over. In veel landen is de trein een snelle en comfortabele manier om langere afstanden te overbruggen, in Kenia was dat tot 2017 niet het geval. Er lag toen nog maar één spoorlijn: van Mombasa tot aan Kampala in Oeganda. Het eerste stuk van Mombasa tot aan Kisumu was al in 1901 aangelegd en dertig jaar later was de spoorlijn verlengd tot aan Kampala. In de loop der tijd heeft achterstallig onderhoud ervoor gezorgd dat deze spoorverbinding steeds verder afgetakeld is tot een onbetrouwbaar boemeltreintje die steeds minder gebruikt werd. Dankzij Chinese hulp is er in 2017 een nieuwe spoorlijn geopend tussen Mombasa en Nairobi. Deze ruim vijfhonderd kilometer lange verbinding zorgt ervoor dat je in pakweg vijf uur tijd tussen deze twee steden kunt reizen. Dat is aanzienlijk sneller dan over de veel te drukke weg die je gemakkelijk twee tot in het ergste geval zelfs drie keer zoveel reistijd kost. De prijzen voor de treintickets zijn dermate interessant dat de busverbindingen amper nog concurrerend kunnen zijn.

Drukte op de weg in Kenia. Het is aanschuiven zo.